عکاسی وسیله است برای ایجاد یک ارتباط بصری به زبان تصویر « زبانی که به انسان امکان می دهد که تجربه کند و تجربیاتش را در شکلی قابل مشاهده مستند سازد » عکاسی در کلی ترین تعریف، نوعی بازنمایی واقعیت است. واقعیتی پویا که در عینیت جهان مادی وجود دارد و برای تبدیل شدن به تصویری زیبا، نیازمند خلاقیتهای عکاس متفکر است.

عکاس: آرمان خوش چهره

حجم:

حجم چهارمین عنصر بصری است که دارای سه بعد “طول و عرض و ارتفاع” است که به وسیله خط محدود شده است؛ حجم، سطحی است که در فضا حرکت نموده و از جهت سطح خود در عمق سترش یافته است. به عبارت دیگر، هر گاه به عنصر دو بعدی “سطح” ضخامت اضافه کنیم، به حجم بدل می شود.

عکاس: سینا بابایی

از تکرار نقطه خط بوجود می آید، از تکرار خطوط سطح، و از...ادامه مطلب...



ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 21 ارديبهشت 1394برچسب:مبانی هنرهای تجسمی, حجم, مهران دادخواهی پور, | 13:48 | نویسنده : مهران دادخواهی پور |

 به طور ساده به سطح رویه هر شیء بافت میگویند، بافت با حس لامسه ارتباط مستقیم دارد. البته این تعریف در هنرهای تجسمی کمی متفاوت است، چون ممکن است به بافت هایی برسیم که اساسا قابل دریافت لامسه ای نباشند.

عکاس: هیراد هاشمی

 

برگردیم به تعریف اول؛ سطح رویه هر شی را بافت میگویند، از زمان کودکی اولین تجربه های ما از راه حس لامسه بوده درنتیجه هر آنچه را میبینیم به علت تجربه...ادامه مطلب...

 


ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 21 ارديبهشت 1394برچسب:مبانی, هنرهای تجسمی, بافت, تکسچر, مهران دادخواهی پور, | 12:45 | نویسنده : مهران دادخواهی پور |

The rule of thirds is a "rule of thumb" or guideline which applies to the process of composing visual images such as designs, films, paintings, and photographs. The guideline proposes that an image should be imagined as divided into nine equal parts by two equally spaced horizontal lines and two equally spaced vertical lines, and that important compositional elements should be placed along these lines or their intersections. Proponents of the technique claim that aligning a subject with these points creates more tension, energy and interest in the composition than simply centering the subject.

The photograph to the right demonstrates the application of the rule of thirds. The horizon sits at the horizontal line dividing the lower third of the photo from the upper two-thirds. The tree sits at the intersection of two lines, sometimes called a power point or a crash point. Points of interest in the photo do not have ....count....



ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 15 ارديبهشت 1394برچسب:Rule of thirds,مهران دادخواهی پور, | 9:48 | نویسنده : مهران دادخواهی پور |
نقش خطوط در تركيب بندي عكس

 

 عکس : سید آرمان نبی پور

 

از عناصرقدرتمند در تركيب بندي عكس، خطوط هستند كه با ممارست شما، تاثير پويايي بر حس عكس و يا هدايت چشم مخاطب به عكس مي گذارند.

خطوط مختلف تاثيرات متفاوتي بر عكس مي گذارند. اينكه چطور از خطوط بهره ببريم اتفاقي نيست، بلكه به زمان و تمرين احتياج دارد.

يك تمرين بسيار ساده مراجعه به عكس هاي قديمي تان است. در آنها به دنبال استفاده درست يا نادرست خود از خطوط باشيد و دفعه بعد كه دوربين تان را بر مي داريد، قبل از كادربندي، از خود بپرسيد كه چه خطوطي مقابل شما هستند و چگونه مي توانيد از آنها بهره ببريد. همچنين از خود بپرسيد كه آيا خطوط الگوي خاصي را دنبال مي كنند تا شما بر جذابيت عكس تان بيفزاييد؟

هرچند استفاده از خطوط يكي از موثر ترين ابزار هاي تركيب بندي است،ولی مثل هر مهارت تركيب بندي ديگر تكنيكي نيست كه براي يك مبتدي به سادگی ميسر باشد.

البته شما در صورتي موفق خواهيد شد كه سه اصل را دارا باشيد:

دانش، چشم هاي خلاق و تمرين بسيار

فهم خطوط از آن جهت اهميت دارد كه واكنش مخاطب را اغلب به صورت ناخودآگاه مي طلبد و اگر درست استفاده شده باشند، تاثير عكس را افزون مي كنند. خطوط استفاده هاي زيادي در عكس دارند. مي توانند بخش هاي مشخصي از تركيب بندي را جدا، متحد يا برجسته سازند و اگر جذابيت لازم را داشته باشند، مي توانند به خوديِ خود موضوع بصري عكس هاي شما شوند. مثلا خطوط تار يك عنكبوت.ضمنا، هشيار باشيد تا....ادامه مطلب...



ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 14 ارديبهشت 1394برچسب:نقش خطوط در تركيب بندي عكس ,مهران دادخواهی پور, | 15:21 | نویسنده : مهران دادخواهی پور |

 

عکاسی مینیمالیستی یک هنر کمتر شناخته شده است. بهره گیری از  تصاویر آرام ،  متمرکز ساختن  کادر در عناصر اصلی برای خلق ترکیبی بی نقص، صراحت بیان و سادگی از ویژگیهای این سبک از عکاسی است.

این سبک از عکاسی با طرح یک چالش با  تنطیم یک یا دو عنصر و حذف تمام اضافات در کادر به بیان یک موضوع  و پیام می پرداد.

در تعاریف آمده است که اساس هنر مینیمال خلاصه گرایی در فرم و تاکید بر محتوا ی اثر است و پیش از آنکه به احساسات شخصی و بیان آنها علاقه مند باشد،سعی دارد از قوانین فیزیک و ریاضی و استعاره و نشانه در خلق آثار استفاده کند.

بنابراین می توان عنوان کرد که یک مکتب هنری است، مکتبی که اساس آثار و بیان خود را بر پایه سادگی بیان روش‌های ساده و خالی از پیچیدگی معمول فلسفی و یا شبه فلسفی بنیان گذاشته‌است.

 

ادامه مطلب...



ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 14 ارديبهشت 1394برچسب:عکس, عکاسی, مهران دادخواهی پور, عکاسی مینیمالیسم, | 13:45 | نویسنده : مهران دادخواهی پور |
صفحه قبل 1 2 3 4 5 صفحه بعد